Veiledere

Alle barn har rett til å vokse opp i trygge omgivelser, med voksne rundt seg som de kan stole på, i sin nære omgangskrets og i barnehagen. ULNA- barnehagene jobber for at barn skal ha et trygt, inkluderende og helsefremmende miljø. Vi har utarbeidet to veiledere for våre ansatte i dette viktige arbeidet.

Forbygging mot vold og overgrep

Satsningsområdet vårt innebærer arbeid med forbygging mot vold og overgrep. ULNA-ansatte skal ha kunnskap om de utsatte barna, ha kompetanse og verktøy til å drive forebygging, og de skal iverksette tiltak for avdekking av vold og overgrep. Alle barnehagene bruker veilederen «se meg, vær der for meg» jevnlig, som hjelp i alle tilhørende saker og utfordringer.

Du kan lese våre veiledere her;

I ULNA- barnehagene har vi ansatte som

  • Inspirerer i leken – vi er et aktivt personale som veileder og støtter barna i leken og samspillet.
  • Vi viser muligheter og oppmuntrer barna til å finne løsninger sammen.
  • Deltar i leken – vi er gode lekekamerater og tør å ta en rolle i barnas opplevelsesverden.
  • Er til stede – vi er voksne som ser barnet som et unikt individ og som en del av felleskapet, og vi hjelper disse to verdener sammen. Vi støtter barna i lek og viser ulike måter å komme inn og ut av leken.
  • Setter tydelige grenser – vi er forutsigbare i vår væremåte og har fokus på trygghet og trivsel. Vi er oppmerksomme på de ulike relasjoner som dannes i leken og veileder barna i konfliktløsning og ut av uheldige samspillsmønstre.
  • Observerer og reflekterer – vi er bevisste på vårt bilde som rollemodeller for barna og reflekterer jevnlig over barnesamtaler, praksisfortellinger og observasjoner.

  • Har kompetanse i hvordan det skal organiseres og tilrettelegges for å skape gode lekemiljøer.
  • Er bevisste og kunnskapsrike i forhold til verdien av å skape glød og engasjement blant voksne og barn
  • Er bevisste om verdien av et godt arbeidsmiljø og hva det betyr for barna som er sammen med oss.
  • Jobber for en høy kvalitet og helsefremmende miljø etter visse kriterier.
  • I sin relasjon med barna evner å gi dem mestringsopplevelser og fellesskapsfølelse ved å opptre med oppriktig interesse og varme.